From-Antwerp-to-Accra-2015.reismee.nl

Onderweg in Ghana

Na de paasdagen die we, dankzij Ishmael, mochten meevieren met de paramount Chief (de chief van de regio Anfoega) en de Chief van Anfoega zelf gingen we maandagochtend via Akasombo naar Accra. Het paasweekend in Ghana was een speciale ervaring die ons altijd zal bij blijven. De Paramount Chief had ons uitgenodigd om iets te drinken waar we na het proeven van de palmwijn toch maar zijn overgeschakeld op een fles rode wijn. Nadien mochten we gaan eten bij de plaatselijke Chief en tijdens het eten konden we genieten van de plaatselijke dans- en muziekgroep. Op het einde van de avond hebben zij ons, samen met de dorpelingen, begeleid tot aan de auto’s. Een unieke ervaring! Maandagochtend, onderweg naar Akasombo werden we door de politie geflitst. We reden 62 km/u waar 50 km/u mocht. Volgens de politie moesten we ’s anderendaags voor de rechtbank verschijnen. Na heel veel heen en weergepraat mochten we doorrijden als we 200 Ghanese Cedi (50 euro) betaalden. Dankzij Freja hebben we het bedrag nog kunnen afzwakken tot 60 Ganese Cedi (15 euro). In Akasombo bleven we één nacht, anders was de afstand tot Accra te groot. Dinsdag 7 april zijn we in Accra aangekomen. Na vijf weken rijden hadden we onze eindbestemming bereikt! Freja vertrok zaterdag 11 april terug naar België dus verbleven tot dan in het African Royal Dream Hotel. Ondertussen hadden we ook besloten om niet terug naar België te rijden. Het was een fijne ervaring maar op bepaalde momenten ook heel zwaar. Vooral het onveiligheidsgevoel in Mali en de moeilijke grensovergangen Marokko/Mauritanië en Mauritanië/Senegal waren er teveel aan. We hebben beslist om onze auto’s te laten verschepen naar België en zelf nemen we het vliegtuig terug. In Accra hadden we afgesproken met Ishmael en zijn familie. Woensdag 8 april zijn we naar de school van Mark (negen jaar en de oudste zoon van Ishmael en Joyce) gereden. En hij heeft ons dan de weg tot aan hun huis getoond. Ze waren heel blij met de kledij en het speelgoed dat we voor hen meehadden. Na het uitpakken van alle cadeautjes zijn we met hen naar Accra Mall gereden. Voor de kinderen was het een hele belevenis om met de Landrover mee te rijden. Vrijdag zijn we in de voormiddag naar de ‘Art Market’ gegaan, een drukke bedoening en door de opdringerigheid van de verkopers is de zin om souvenirs te kopen vlug over. In de namiddag zijn Joyce en de kinderen bij ons in het hotel komen zwemmen. Het was waarschijnlijk de eerste keer dat ze een zwembad van dichtbij zagen en ze vonden het dan ook fantastisch. Ishmael kwam ’s avonds na zijn werk ook naar het hotel, daar hebben we samen gegeten en konden Ishmael en zijn familie afscheid nemen van Freja die ’s anderendaags terug naar België vertrok.

Jan

Goed geschreven, alsof we er zelf bij zijn.

bernardine

Grappig jan:D