From-Antwerp-to-Accra-2015.reismee.nl

Burkina Faso

Zondag 22 maart. De grensovergang met Burkina Faso verliep heel gemoedelijk. Natuurlijk moesten we weer de verschillende instanties aflopen maar dat verliep allemaal heel vlot. Zowel politie als douane waren heel vriendelijk. Eén van de beambten wou Freja als tweede vrouw nemen. Freja heeft tijdens de loop van de reis al verschillende huwelijksaanzoeken gekregen maar het was wel de eerste keer dat ze heeft kennis gemaakt met de eerste vrouw van de man in kwestie, die op hetzelfde kantoor van de douane werkt. Na de grensovergang moesten we nog maar 85 km rijden naar Bobo Dioulasso waar we een hotel hadden gereserveerd. En weeral zagen we overal waar we passeerden wuivende en lachende volwassenen en kinderen. Het hotel ‘Les 2 palmiers’ is niet groot maar mooi gelegen, we bevonden ons in een rustige oase van groen. De uitbaters wisten ook een goed adres om te logeren in Banfora, onze bestemming voor de volgende dag. Het hotel staat eveneens gekend voor zijn uitstekende keuken en we hebben er dan ook heel lekker gegeten. Na een goeie nachtrust zijn we maandagochtend vertrokken richting Banfora, een rit van slechts 85 km die, daar de wegen in Burkina Faso heel goed zijn, heel vlot verliep. We verbleven een paar dagen in hotel ‘Canne à Sucre’, genoemd naar de vele suikerrietvelden hier. Aangezien we Mali zo vlug mogelijk wilden doorsteken hadden we een paar zware dagen achter de rug en was een beetje rust meer dan welkom. We hadden ook een paar bezoeken gepland aan enkele bezienswaardigheden in de streek want met al dat autorijden waren we het vakantiegevoel een beetje kwijt aan het geraken. Onze eerste uitstap was het spotten van nijlpaarden op het meer van Tengrela. Het was wel spannend om op een gammel bootje tot op 10 meter van de nijlpaarden te varen. De dag erna stonden een bezoek aan de ‘Dômes de Fabedougou’ en aan ‘les cascades de Karfiguela’ op het programma. Al die uitstapjes gebeurden ’s morgens heel vroeg als de temperatuur nog draaglijk is, wat dan al ongeveer 30° C is. Tegen de middag loopt de temperatuur op tot een stuk boven de 40° C en zoeken we liever wat verkoeling in onze kamer met airco of in het zwembad van het hotel.

Vanmorgen (donderdag 26/03) was het tijd om naar onze volgende bestemming door te rijden, Ouagadougou, de hoofdstad van Burkina Faso. Hier verblijven we één nacht en morgenvroeg rijden we naar het Nazinga Nationaal park, waar zich de grootste concentratie olifanten van West-Afrika bevindt.